Európska komisia vo štvrtok uviedla, že nemecké automobilky - Daimler,
BMW a Volkswagen (VW) vrátane jeho dcérskych spoločností Audi a Porsche,
porušili protimonopolné pravidlá bloku, keď sa dohodli na technickom
vývoji v oblasti čistenia oxidov dusíka. Daimler však nedostal pokutu,
pretože odhalil existenciu kartelu.
Eurokomisárka pre hospodársku súťaž Margrethe Vestagerová skonštatovala,
že hoci tieto spoločnosti majú technológiu na zníženie škodlivých
emisií viac, ako stanovujú limity EÚ, nevyužili jej plný potenciál a
odopreli spotrebiteľom možnosť kúpiť si menej znečisťujúce automobily.
"Továrne si medzi sebou navzájom konkurujú, aj pokiaľ ide o znižovanie emisií z automobilov,"
uviedla Vestagerová, podľa ktorej sa však títo výrobcovia zámerne
vyhýbali vzájomnej konkurencii v tejto oblasti. Označila pritom ich
konanie za nezákonné.
Ide o prvý prípad, keď Komisia uložila pokuty za tajnú dohodu o brzdení
využívania technického rozvoja, nie za tradičnejší cenový kartel.
Tento prípad však nesúvisel priamo s emisným škandálom Volkswagenu s
názvom dieselgate. Nemecký koncern sa minulú dekádu pod tlakom dôkazov
priznal, že približne 11 miliónov jeho naftových vozidiel na celom svete
bolo vybavených softvérom, ktorý pri testovaní znižoval emisie oxidov
dusíka.
Škandál stál Volkswagen zhruba 30 miliárd eur za pokuty a odškodnenie majiteľov.